parallax background
Val op met een mooi creatief cv
 

Is jouw cv helemaal op orde?



Stel, je bent net afgestudeerd en op zoek naar een baan. Wat doe je dan? Niks, de recruiters bellen je vanzelf. Of je begint met het zoeken naar passende vacatures en schrijft een motivatiebrief met je cv. Voorbeelden hiervan zijn terug te vinden op internet met als gevolg dat je een standaard sollicitatie hebt en de ene na de andere afwijzing ontvangt. Recruiters krijgen, afhankelijk van de functie, rond de 100 tot 150 brieven per vacature. Gemiddeld kijkt een recruiter 6 seconden naar je cv. Creatief solliciteren helpt je om bovenop de stapel te komen bij recruiters.



"Recruiters kijken gemiddeld 6 seconden naar je cv. Een creatief cv zorgt dat je niet even snel weer wordt vergeten."



Je cv origineel maken

Begin met het maken van een originele cv! Zorg voor een andere opmaak met kleuren bijvoorbeeld of zet je persoonlijke ambitie erin. Je cv mag uit maximaal 2 A4-tjes bestaan. Ben je pas afgestudeerd in de richting van IT, kies er dan bijvoorbeeld voor een eigen website te maken. Ben je pas afgestudeerd in de richting van marketing? Maak dan een unieke, persoonlijke advertentie.

Heb je een geschikte vacature gevonden? Bel dan naar de contactpersoon van deze vacature en vraag naar de bedrijfscultuur, de werkzaamheden van de functie en hoe het sollicitatieproces eruit ziet. Houd vervolgens je cv en motivatiebrief paraat en mail de recruiter direct na het telefoongesprek. Op deze manier word je sneller onthouden.



Social media

Zorg er daarnaast voor dat je actief wordt op social media. Maak bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel up-to-date. Geef in je titel aan dat je op zoek bent naar een baan en maak je relevante werkervaring compleet. Zet hierin kort neer wat je werkzaamheden waren en wat je gestudeerd hebt. Eventuele nevenactiviteiten en publicaties zijn altijd goed om te vermelden. Vraag ook bij je oude werkgevers om en referentie of aanbeveling die ze op je LinkedIn zetten. Zo krijgen recruiters een beeld hoe je hebt gefunctioneerd en hoe je als persoon bent.



"Recruiters kijken vaak naar referenties en aanbevelingen van oude werkgevers op LinkedIn om een beter beeld van je te krijgen."



LinkedIn, Twitter en Facebook zijn goede manieren om vacatures te vinden. Word lid van relevante groepen in je vakgebied op zowel LinkedIn als Facebook. Hierdoor krijg je regelmatig updates van relevante vacatures. Meng je daarnaast in discussies over je vakgebied en geef hier je mening, deel je kennis. Hierdoor val je op en toon je aan dat je verstand van zaken hebt!



Schrijf een killermotivatie

Je cv is af, nu volgt die fantastische motivatiebrief. Onthoud dat je brief een middel is om jezelf te verkopen. Maak gebruik van de AIDA-methode (attention, interest, desire en action). Begin met de aanleiding voor je sollicitatie, licht daarna toe waarom je voor de organisatie wilt werken, waarom je geschikt bent voor deze functie en sluit af met je competenties en een ludieke afsluiting. Zorg voor een pakkende eerste alinea en vertel waarom jij de geschikte kandidaat bent. Een beetje humor doet wonderen. Ook hier werk je weer met een mooie lay-out. Voorkom dat je motivatiebrief een samenvatting word van je cv.



Trek de aandacht(!!)

Heb je je brief en cv verstuurd? Breng jezelf dan onder de aandacht door de recruiters een persoonlijke attentie te geven. Een fles wijn met en wijnetiket, een stuk chocolade met een originele tekst of een filmpje waarin je jezelf voorstelt. Bij mij heeft het in veel gevallen geleid tot een succesvol sollicitatiegesprek en waren recruiters erg enthousiast.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van een videoboodschap. Je vertelt in het kort wie je bent, waarom je voor de organisatie kiest en waarom de functie je aanspreekt. Hierdoor val je op en krijgt de werkgever letterlijk en figuurlijk een beeld bij de kandidaat. Let op dat het geen script wordt maar dat je jezelf blijft. Dit komt het meest natuurlijk over.



Een goede sollicitatie begint al thuis

De grote dag is aangebroken. Je mag op gesprek! Een goede voorbereiding is het halve werk. Google de persoon waar je het gesprek mee hebt en verdiep je in zowel het bedrijf als de functie. Weet wat je kwaliteiten en valkuilen zijn, dit kan door middel van een SWOT-analyse. En bereid vragen voor die zij eventueel aan jou kunnen stellen. Een SWOT-analyse is een model waarin je sterke kanten, uitdagingen, valkuilen en allergieën in kaart worden gebracht.

Verplaats je bovendien in de werkgever. Wat vindt de organisatie belangrijk, wat is van belang voor het goed functioneren van de functie en pas jij daarbij? Zorg er daarnaast voor dat je de antwoorden SMART formuleert. Dit staat voor specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden voorbeelden.



Heb je nog vragen?

Aan het eind van het gesprek vragen recruiters meestal of je nog vragen hebt. En ja, die heb je! Vraag bijvoorbeeld waarom de recruiters voor deze functie hebben gekozen, hoe de bedrijfscultuur eruit ziet en wat zowel de leuke als minder leuke kanten van de functie zijn. Een interessante vraag die goed werkt: ‘wat is uw eerste indruk van mij?’ en ‘hoe vond u het gesprek gaan?’ Op deze manier stel je je kwetsbaar op en sta je open voor feedback.



"Het stellen van vragen aan het einde van een sollicitatiegesprek is ontzettend belangrijker en wordt vaak onderschat.”



Steek je nek uit

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt met je cv? Dit kun je al doen door ervoor te zorgen dat je ook tijdens je studie boven het maaiveld uitsteekt. Ontplooi je naast het studentenleven ook met bijvoorbeeld een bestuursjaar, zoals Integrand of Unipartners. Hier krijg je trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling en werk je aan je competenties. Volg een stage of studie in het buitenland en zorg ervoor dat je een netwerk opbouwt via LinkedIn.



Go for it!

Solliciteren = willen x kunnen. Wil je de functie en kun je het? Ga er dan voor en bereid je goed voor! Zorg er ook voor dat je kritisch bent in het zoeken naar de juiste vacature. Je kunt bijvoorbeeld 50 brieven sturen en wachten op een reactie. Of je selecteert een aantal vacatures waarvan je zeker weet dat deze bij je zouden kunnen passen. De website, de contactpersoon aan de telefoon en nieuwsberichten op Google geven vaak al een sfeerimpressie van het bedrijf. Ga voor jezelf na waar je intrinsieke motivatie ligt en van welke werkzaamheden je blij wordt. "Kies een baan die je bij je past en je hoeft nooit meer te werken." Een wijsheid van Confuscius, waar ik het volledig mee eens ben.



[addtoany]